Hej!

Hej! Jag jobbar på ett kryssningsfartyg och fotograferar platser som jag besöker. Du som tittar in, lämna gärna en kommentar eller en hälsning av något slag:)

Hi! I'm working onboard a Cruising Ship and I use to pothograph places that I visit. It would be nice if you, who visit my blog, would leave me a greeting of some kind:)

tisdag 23 augusti 2011

Helsingfors / Helsinki

Idag var vår båt i Helsingfors. Termometern på väggen i Mässen visade +29 grader! Riktigt så varmt kändes det nog ändå inte där ute. Det var lagom varmt för en promenad ute på stan, men det verkade som att allting höll andan innan regnet skulle ösa ner! Precis då jag hade klätt mig i mina träningskläder och skulle ut på jogging så började det regna. Så jag stannade kvar i min hytt istället. Kanske springer jag runt Södermalm i Stockholm i morgon istället.

Alexandersgatan
 

Havis Amanda
Havis Amanda is a statue in Helsinki, sculpted by Ville Vallgren in 1906.
 20. september 1908 avtäcktes Ville Vallgrens springbrunnsstaty Havis Amanda i Helsingfors. Den väckte omedelbart en häftig debatt. Kvinnosakskämpen Lucina Hagman krävde att den skulle avlägsnas eftersom den uppmuntrade till prostitution. (ÅU, 20.9.2011)
20. September 1908 the fountain statue Havis Amanda, made by Ville Vallgren, became unveiled in Helsinki. This immediately provoked into a fierce debate. The feminist, Lucina Hagman, demanded that the statue should be removed, because it encouraged into prostitution.
Domkyrkan på Senatstorget
Helsinki Cathedral is an Evangelical Lutheran Cathedral

I väntan på regn :)
Waiting for some rain?

Uspenski katedralen
Uspenski Cathedral is a Russian Orthodox cathedral


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar